yvonenbert.reismee.nl

Bonifacio enzo....

12 juni

We vervolgen onze reis via de N196, wat op Corsica een hoofdweg is. Het is gewoon een 2 baansweg, dus erg snel gaat t niet. Maar het is vakantie, dus we hebben alle tijd! Bij Sartene gaan we deze hoofdweg af, om naar het prehistorisch gebied genaamd Megalithes de Cauria te gaan. Alleen al in de regio Sartene zijn in bijna 2 eeuwen archeologisch onderzoek niet minder dan 500 prehistorische vindplaatsen verkend. Tijdens de tocht over het dorre plateau van Cauria, ten zuiden van Sartene liggen enkele van de belangrijkste megalitische monumenten van het eiland. Dit zijn groepen Menhirs. Degene die we hebben gezien zijn:Stantari, deze zijn hoog en glad geschuurd door o.a. dieren en dragen sporen van gezichten en wapens, de Renagaju: hier is de oudste neolitische nederzetting van Corsica met 2 groepen Menhirs. De oudsten stammen uit 4000 voor Chr. En de Fontanaccia: dit is de best bewaarde dolmen van dit eiland en is in 1840 ontdekt.

Zo dit was een stukje geschiedenis mensen! Het was erg interessant en was een mooie wandeling door het zonnige landschap van Corsica.

Hierna zijn we weer in ons campertje gestapt richting Bonifatio. Hoog in de bergen kregen we een prachtig uitzicht over een aantal baaien van Sud-Corseā€¦. Echt prachtig met donker en lichtblauw water en witte kliffen! Voor duikers een waar paradijs denk ik zo!

Rond 5 uur kwamen we aan op de camping 15 minuten bij Bonifatio vandaan. Dus morgen gaan we genieten van deze mooie stad.

13 juni

En genieten was het vandaag. De camper konden we goed kwijt op een parkeerplaats beneden bij de haven. Met een treintje gingen we omhoog naar de bovenstad, met het Bastion de lā€™Etendard, dat uittorent boven de haven.

Deze prachtige middeleeuwse stad is op een bijzondere kalksteenrots gesticht door Bonifatio, markies van Toscane, die hier in 828 langskwam op de terugweg van een veldtocht in Afrika. De stad heeft een Italiaans tintje wat afwijkt van de rest van Corsica. We hebben uren door de smalle straatjes en steegjes gelopen. Heerlijk genieten van alle gebouwen en kleine winkeltjes. Daarna zijn we het klif opgelopen, waar je zicht had op de kalksteenrotsen en de stad zelf .De kalksteenrotsen zijn de bekendste kusten van het Middelandse Zeegebied, waarin de lagen kalksteen goed te zijn. Het profiel is erg grillig en de kleine baaitjes tussen de ruige rotsen zijn vaak alleen per boot te bereiken. Echt heel mooi om te zien! We hebben een aantal fotoā€™s genomen dus kijk en oordeel zelf!

Dan weer terug naar de camping en daar hebben we lekker bij het zwembad gezeten genietend van de zon en de wind, die hier altijd waait.

Dus jullie begrijpen wel, dat we nog steeds genieten van al het moois hier op Corsica. Vanavond gaan we het eten van het restaurant ā€˜s even keuren! Wat een opgave hahaha.

Enne Betty, ik heb al heel veel gelezen

Wink

En Frankie, met Bink gaat het weer uitstekend hoor

Laughing

David

Mooie foto's, genieten zeg :-).

Groetjes Daaf.

Joyce

Mooi allemaal hoor......

frank stuij

He pa en ma tot mijn grote spijt moet ik jullie mededelen dat de radiateur van ma dr auto stuk is. kunnen julli mij ff bellen op mn mobiel? groeten frank