yvonenbert.reismee.nl

Zo weer een paar dagen.......lekker genieten van de zon van de omgeving.....

8 juni

Vanmorgen eerst even de camper een beurt gegeven, dus water lozen en water tappen en de wc schoongemaakt. Daarna via de N193 richting Casomozza en dan naar Ponte Leccia. De natuur is hier geweldig mooi! Rond 2 uur kwamen we aan op een boerencamping in Calacuccia. We staan op een plateau tussen de bergen…echt prachtig! Nadat we de camper hebben geparkeerd gaan we zoeken naar een weg naar het Lac van Calacuccia. Vanaf de camping zie je m zo liggen, maar nu er nog komen! Het is inmiddels al aardig warm geworden, ik denk zo’n 30 gr. dus dat is zweten…. Maar we hebben het gevonden. Bink heeft lekker in het water gespeeld, terwijl wij in de schaduw zaten. In het dorp zijn we nog een atelier ingestapt, alwaar een beeldhouwer bezig was met diverse soorten marmer. Hij maakte hier tafels van. Best mooi hoor. De beste man vertelde het een en ander ervan, maar de helft begrepen we niet hahaha. Op de terugweg hebben we nog even een terrasje gepakt om onze dorst te lessen.

Terug op de camping lekker gegeten en geluierd.

9 juni

Inmiddels zitten we aan de westkust van Corsica. Via de D 84 zijn we door het bos van Valdu-Niellu gereden en we waren nog maar 5 minuten onderweg of we zagen de wilde varkens al op de weg lopen! Echt een heel raar gezicht! Daarna hebben we nog koeien op de weg zien lopen, al rijdend richting Col de Vergio (1477 m) Boven op deze berg zijn we er even uit gegaan om al dit natuurschoon te bewonderen.

Weer verder op de D84 gaan we door het bos van Aitone richting Evisa. De Gorge de Spelunca is het volgende mooie natuurgebied. Alleen maar hoge bergen met rode rotsten. Het is niet uit te leggen hoe prachtig dit is. Bert heeft geprobeert dit alles vast te leggen op de foto, maar je moet het zelf gezien hebben! In een woord geweldig! O ja, onderweg hebben we ook nog berggeiten, ezels en paarden gezien. Enne nee, niet in de wei, maar gewoon los lopend in het bos!

Voor Porto hebben we gelunched bij een restaurant genaamd Aux Moulin, alleen de molen hebben we niet gezien…

Dan door naar de camping vlakbij het haventje van Porto. We zitten weer tussen de bergen en het is inmiddels al weer aardig warm!

We gaan even het haventje verkennen en gelijk op zoek naar een winkel. We hebben inmiddels wel wat boodschappen nodig. In de haven is een heel klein supermarktje, maar dat is voldoende. Hier hebben we ook de tickets gekocht voor een boottocht naar Scandola en Girolata. Morgen om half 9 vertrekken we vanuit de haven van Porto, dus dit verhaal wordt nog vervolgd…..

Al met al bevalt Corsica ons tot nu toe prima! De natuur is prachtig en de mensen zijn heel vriendelijk. Echt een aanraden dus!

10 juni

Ja hoor, vanmorgen ging dus weer vroeg de wekker! T moet niet gekker worden, weer om 7 uur eruit..Maar voor een goed doel en dat was het mensen. Om half 9 vertrok de boot vanuit de haven van Porto. Het eerste stuk was de zee kalm, maar na 10 minuten varen kwamen de golven pfff we werden nog net niet misselijk. Dit in tegenstelling tot Bink, hij heeft heel z’n lijf leeg gekotst, was wel heel zielig. Na een uur varen kwamen we langs het enig overgebleven paradijselijk natuurgebiedvan de Corsicaanse kust Scandola. De boot ging meer dan 3 uur langs de kustinhammen. Dit prachtige kustgedeelte bestaat uit vulkanische kliffen, die op uitzonderlijke wijze gekleurd en gevormd zijn. Alles is hier uitermate fascinerend. Tot aan de Punta Palazzu zijn de vroegere lavastromen te zien van vulkanen, die waarschijnlijk ooit actief zijn geweest. Daar boven zie je de hoge donkerder gekleurde kliffen. De boot ging even een smalle kreek in (echt smal),waar het water zo helder was, dat je de vissen (mooie blauwe) zag zwemmen. Echt heel mooi! Daarna ging de tocht naar de Punta Scandola en naar het kleine dorpje Girolata, dat diep achter de baai verscholen licht. Hier gingen we aan wal voor een half uur en hebben we even koffie gedronken om bij te komen.

En wat zagen we op het strand? Ja hoor daar lagen gewoon 3 koeien lekker te zonnen! Toen terug naar de haven van Porto en gelukkig was de terugreis iets rustiger.

Het reservaat van Scandola staat op de lijst van werelderfgoed van Unesco.

Zo, dan terug naar de camping. Effe een broodje eten, spullen inpakken en weer gaan met die banaan.

Op naar het volgende natuurgebied. We rijden dan de D84 weer verder naar beneden en dan kom je in het natuurgebied van Paiana. Was mooi maar we hebben mooiere gebieden gezien inmiddels. Dan komen we in de Calanche, de rode kliffen van Golf van Porto. Ook weer prachig om te zien die rode rotsen. Je snapt niet hoe t zo ontstaan is! Je komt weer ogen te kort. Rotsen in de vorm van een hond, een hart en ga zo maar door. Ons hoofd zit inmiddels aardig vol.We staan nu op een camping in Sagone om even bij de komen.

Wij vinden het trouwens erg leuk dat er zoveel gereageerd word.Ga vooral zo door!!

11 juni

Vandaag staat Ajaccio op het programma.Vanaf deze camping was t maar een half uurtje rijden. En ja hoor het lukt om die grote camper kwijt te raken he he een hele opluchting. We zijn uiteraard naar het beeld van Napoleon Bonaparte geweest. Tis idd maar een klein mannetje hihihi. Naast het beeld is er nog een grot. Het verhaal gaat dat hij in zijn jeugdjaren regelmatig zich terugtrok in die grot om na te denken over zijn toekomst. Verder in de stad zie je overal afbeeldingen van hem. Waaronder op het centrale plein als keizer op zijn paard omringd door zijn 4 broers. Er hangt in de stad een gezellige sfeer en uiteraard hebben we (in de straat waar het huis staat waar Napoleon geboren is) lekker gegeten. Corsicaanse kaas en worst met salade en stokbrood. De straat heet trouwens Maison Bonaparte...hoe kan t anders. Rond 5 uur zijn we de stad weer uitgereden en zijn inmiddels op een camping in Propriano.O ja en onderweg naar de camping moesten we stoppen omdat er een grote kudde geiten op de weg liep.....

Tot de volgende keer weer mensen....adieu

frank stuij

Ha die pa en ma. goed om te horen dat jullie het naar jullie zin hebben. gaat het met bink weer wat beter nu dan?.
doe het rustig aan en je weet het he "boem is hoo en plons is water"
groeten frank

Ma en Adrie

Hoi, zojuist jullie berichten voorgelezen aan Ma. Ze vond het prachtig en vroeg of die dieren niet gevaarlijk kunnen zijn... Heel veel groeten, ze denkt aan jullie en mist jullie.

Ook ik vond het weer een prachtitg verhaal. Je maakt er weer een mooie reis van!

Veel lieve groeten

colette

heerlijk om te horen dat jullie het zooooo naar je zin hebben. Hoop dat je een hoop foto's hebt gemaakt die ik graag wil zien. Geniet maar van het lekkere weer, hier hadden we een wolkbreuk vanmiddag.
Heel veel plezier en ook uitrusten he!! bye

Betty

Hey mensen, heerlijk zeg dat jullie het zo fijn hebben daar, ik ben benieuwd naar de foto's. En geniet zoveel je kan want hier is de herfst al begonnen geloof ik. Kom je nog wel een beetje aan lezen toe of zijn jullie alleen maar druk met kijken en kijken haha. Veel plezier en een knuffel, Betty

Joyce

Hoi hoi,
Wat zielig zeg voor Binkkie. Wat goed om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Geniet ervan en zeker van het mooie weer want hier lijkt inderdaad wel herfst.

Joke

Heeeeerlijk zeg! wij genieten zo met jullie mee! Ik zou er je beroep van gaan maken met reisverhalen schrijven yvon. groejtes van je broer en schone zuster

Harry en Aaltje

He Hallo Luitjes, wat fijn dat jullie op vakantie zijn en wij weer mee mogen genieten!!! Corsoca is ook altijd nog een droom van mij geweest, het ziet er fantastisch uit en geniet er van saampies Oke.

Wij zijn Dozen aan het inpakken en 29 juni gaan we verhuizen en als we op orde zijn nemen we weer contact met elkaar op, we zijn jullie niet vergeten hoor!!!

Afgelopen weekend met de meiden 4 dagen naar Wenen geweest was ook fantastisch hoor maar nu weer door met dozen vullen pffffff dikke kus van ons beiden!!!